ZÁŘÍ

1.týden – POZNÁVÁME SE NAVZÁJEM

Vysvětlujeme si pravidla, jak se bezpečně chovat ve škole, školní družině, ukazujeme si správné hygienické návyky – mytí rukou před jídlem, po WC, používání kapesníku, učíme se stolovat v jídelně, obsloužit se…). Učíme se naslouchat ostatním, ukazujeme si, kde co ve škole a herně najdeme, učíme se bezpečně používat nůžky.

První týden školy jsme se věnovali seznamování se navzájem, vysvětlili jsme si pravidla ve školní družině. Kromě prohlídky školy jsme poznávali i okolí školy. Povídali a kreslili si zážitky z prázdnin, seznamovali se s novými hrami v herně.

 

2.týden – OVOCE

Rozpoznáváme barvy přírody na podzim. Sdělujeme si podzimní pranostiky, povídáme si o ovoci, které můžeme sklízet na podzim (víno, jablíčka, hrušky . . . ). Rozpíjíme vodové barvy do předem připravených šablon ovoce, modelujeme 3D tvary ovoce z modelíny, krepového papíru. Pomocí různých pomůcek výtvarně ztvárňujeme ovoce – vytrháváním a lepením barevného papíru, otiskem korkové zátky , tvoříme bramborová tiskátka, tiskneme půlená jablíčka do zavařovací sklenice. Při pobytu venku malujeme křídami na asfalt oblíbené ovoce, hrajeme oblíbené míčové hry na hřišti. Nezapomínáme ani na zpěv a dramatizaci, tančíme např. Mazurku „Měla babka 4 jabka“.

3.týden – SLUNEČNICE

Pozorujeme podzimní proměny přírody, relaxujeme, seznamujeme se se zajímavostmi o slunečnicích – jak se pěstují, jak se zpracovávají a v jaké formě je vídáme doma (olej, semínka k jídlu, krmivo pro domácí mazlíčky...). Vybarvujeme omalovánky slunečnic voskovkami, vodovkami nebo temperami. Pomocí různých materiálů tvoříme další výrobky s tematikou slunečnic (mačkání a lepení krepového papíru, koláž ze semínek, květ z papírového talířku). Odpoledne si zpestřujeme pobytem na čerstvém vzduchu na školní zahradě, kde hrajeme hry, závodíme a zpíváme si o sluníčku.

4.týden – HOUBY a sv.VÁCLAV

Vyprávíme si legendu o sv. Václavovi, vybarvujeme omalovánky, skládáme skládanku sv. Václava, vyplňujeme kvízy o sv. Václavovi.

Poznáváme houby jedlé, nejedlé, jedovaté, vyprávíme si, jak houby můžeme upravovat, co z nich vyrobit, přiřazujeme názvy hub k jednotlivým obrázkům. Pomocí temper malujeme houby , les, tvoříme koláže z látek. Čteme pohádky a básničky o houbách (Na houbách – Jiří Žáček), hrajeme houbové pexeso. Při pobytu venku nejen na školní zahradě se procházíme do nedalekého lesa, kde stavíme domečky z přírodnin a hrajeme hry.

 

ŘÍJEN

1.týden – Jeřabiny a šípky

Povídáme si, co sbíráme na podzim za plody a co z nich lze vyrobit. Ochutnáváme šípkový čaj, cítíme jeho vůni. Povídáme si o pohádce „Šípková Růženka“, posloucháme píseň a zpíváme O šípkových růžích. Vybarvujeme omalovánky šípků a tvoříme šálky a konvičky z papíru. Ve výtvarné činnosti rozfoukáváme tuš a tiskneme prsty barvy. Vyrábíme koláž z přírodnin „podzimní paleta“, sbíráme přírodniny na školní zahradě  a v okolí školy. Hrajeme závody na školní zahradě a míčové hry.

 

2.týden – Ježek

Povídáme si o ježkovi, prohlížíme si obrázky a encyklopedie, povídáme si, jak bychom mohli zachránit nalezeného ježka (existence záchranných stanic pro nalezená zvířata). Vybarvujeme omalovánky, pomocí temper malujeme ježka v lese, pracujeme s voskovkami a vodovými barvami, vystřihujeme ježka z barevného papíru, dotváříme ježka z přírodnin (šišky, listí), z látky. Venku hrajeme „ježčí“ honičku, hledáme a sbíráme „jablíčka“ z barevného papíru. Zpíváme píseň „Běží liška k táboru“, posloucháme pohádky o ježkovi.

 

3.týden – Stromy

Popisujeme si vzhled stromů, jejich plody, spojujeme k sobě patřící tvary listů, plodů a stromy. Rozlišujeme stromy listnaté, jehličnaté, říkáme si proč se tak rozdělují, jaké máme typy lesa, ukazujeme si stromy rekordmany(sekvoj, bonsaj….), připomínáme si Den stromů 20.10., povídáme si o vzácných a památečných stromech – dokument „paměť stromů“. Sbíráme listy a jiné přírodniny, vytváříme kolektivní práce s přírodninami. Vyrábíme podzimní strom – lepení přírodnin, pomocí frotáže listů a voskovek, stříháme a lepíme listy z barevných papírů,  modelujeme tvary plodů z modelíny. Hrajeme různé pohybové hry, např. „Škatulata, hýbejte se“ , posloucháme píseň od Svěráka a Uhlíře „Stromy“

4.týden – Draci

Vyprávíme si o dracích, o původu tradice pouštění draků, ukazujeme si různé metody výroby draků od japonských až po české, povídáme si o materiálu , ze kterého lze draka vyrobit (recyklace novin, igelit…). Malujeme draka podle své fantazie temperovými barvami, vyrábíme draka z barevného papíru a krepového papíru. Zdobíme si vyrobeného draka, hrajeme hry a soutěžíme s draky na školní zahradě - slalom s drakem, hod na cíl, pouštíme přinesené draky. Spojujeme spojovačky na papíře, vybarvujeme omalovánky s drakem. Vymýšlíme si vlastní dračí příběh – konec domýšlíme dle fantazie dětí, čteme si pohádky o dracích. Zpíváme písně z pohádky „Princové jsou na draka“, píseň„Draka bolí zub“

5.týden – Halloween

Povídáme si o svátku Halloween a o dušičkách, jak se svátky slaví i v ostatních zemích. Temperovými barvami vybarvujeme dýně na výzdobu třídy, skládáme a stříháme dýně z barevného papíru, vybarvujeme omalovánky s tématikou dýně voskovými a vodovými barvami. Vytváříme společnou práci "Strašidelný hrad“, vyrábíme netopýry z recyklovaného papíru, stříháme pavučiny a pavoučky z papíru. Jelikož se tento týden koná lampionový průvod, vyrábíme si lampionky z barevného papíru , ze zavařovacích sklenic. Tančíme a zpíváme na písničky z pohádky „Hotel Transylvánia“.

LISTOPAD

1.týden – barvy PODZIMU

Zjišťujeme, jak se příroda připravuje na zimu, pozorujeme a popisujeme podzimní práce na zahradě. Povídáme si, jak zvířátka se připravují na zimu.  Barevných papír vytrháváme a lepíme do různých podzimních tvarů  , vytváříme koláže z přírodnin. Posloucháme písničky o zvířátkách v lese, zapouštíme vodové barvy do klovatiny – podzimní les. Pomocí prstů mícháme podzimní barvy na čtvrtky – stromy, listy, poznáváme barvy teplé, studené.